Brother

Brother

17.11.2011

Den aller første....

Jeg har alltid vært fasinert av histotorikk.
Derfor kom jeg til å tenke på hvordan den første symaskina ble til.
 Først i 1846 tok amerikaneren Elias Howe ut patent på en maskin med nål og skyttel,
som laget en søm med to tråder.

Slik så patenten ut. Må jo si at det har vært
LITT av en utvikling gitt

I 1890 åpnet Karl Friedrich Gegauft en brodeributikk og et verksted i Steckborn i Sveits, dette var for å produsere sin nye oppfinnelse en monogramsymaskin. I 1893 fant Friedrich opp den første kjedesting-maskinen i verden. 

I 1932 ble en ny symaskin introdusert, nemlig Bernina 105, som var den første symaskinen som ble kalt Bernina. Symaskinen ble oppkalt etter fjellet som ligger ved Steckborn. Maskinens gode kvalitet førte til godt salg. Det var også på denne tiden selskapet ble navngitt til Bernina. I 1943 bygde Bernina den første friarm og sikksakksymaskinen i verden, Bernima 125, og dette videreførte tradisjonen med utvikling.

Tenk dere den utviklingen det har vært. Her er altså bilde av den første og den siste modellen til Bernina... :-))









 I 2007 feiret Bernina med stolthet sitt 75-års jubileum.






4 kommentarer:

  1. Kul med lite symaskins historia ,titta gärna in till mitt skyltfönster på syservice bloggen så får du se vad jag gjort ,kram Nette

    SvarSlett
  2. Ja det har vært en utvikling det er sikkert og visst !
    Jeg har også en gammel Singer tråmaskin som er helt strøken ! Den sto på Torpet da vi kjøpte det! Håper du får en flott advent!
    Stor og varm klem fra bestemor!

    SvarSlett
  3. tak for denne interessante posting ☺
    kh
    Bente

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg er ny som blogger, og det er så kjekt å besøke andre likesinnede;)Fin blogg! Veldig artig å finne dette innlegget hos deg, for jeg har også jaktet litt på symaskinens opprinnelse. Under et kurs i fortellerkunsten i montessoripedagogikk (jobb), skulle vi lage egne fortellinger med sannhet. Da srev jeg om utviklingen fra nål til symaskin. Måtte bare nevne det her;)Besøk meg gjerne;)

    SvarSlett