Brother

Brother

29.04.2010

.:Kurs i sminkepung:.

Det er mange som vil lære å sy og det gleder et
gammelt pikehjerte som "brenner" for søm.Søte damer på Hobbyboden vil lære å
sy enkle ting og jeg har tatt på meg oppgavenmed å lære bort...VRÆL!!!!!!
Kjenner prestasjonsangsten kommer snikende.Men det er vel bare å hopp i det!!!
Dette er en enkel men fin sminkepung for nybegynnere. Her er det også en
utfordring med glidelås. Mange sier at deter litt skrekken å sy glidelås, men det er
jo hur enkelt som helst.Da setter vi i gang damer:
Først klipper/skjærer du et stykke stoff i ca 30*30 cm
Dette skal være fronten. Legg baksiden (sort) så vattenog til slutt det ferdigklippet stoffe oppå hverandre. Husk at baksiden MÅ ha retten ned, mens fremsiden skal
ha retten opp. Som vist på bildet.

Så grovklipper du rundt stykket. Bakstykket og vatten skal nå være litt større enn forsiden.

Nå må alle tre stykkene festes sammen og her har man fleremåter å gjøre det på. Noen velger å sette nåler, mens andre bruker tråklelim. Bruker du nåler så husk å sette de tett (se bilde). Dette for at stykkene ikke skal gli for deg når du syr.

Nå skal vi QUILTE!!!! Det vil si at vi skal sy mellom alle tre lagene.Velger du å frihåndsquilte må du senke transportøren og bruke en stoppefot. Se bilde. For de som ikke har slik fot kan sy med vanlig fot. Tegn opp streker om  du vil og sy etter strekene. Her står du helt fritt til å gjøre som du vil. Men ofte tegner vi streker
som til slutt danner firkanter.

Jeg har valgt å frihåndsquilte og bare laget bølger på tvers av stoffet.Har du en annen farge på baksiden så husk å ha samme farge på undertråden som baksiden. Jeg har valgt en sort bakside så derfor har jeg sort undertråd og blå overtråd.
Til slutt fester jeg tråden utenfor fremstykket.

Hvis man ønsker å sette på et symerke, er det nå det skal gjøres.
Her har jeg valgt to blomster som står ca 5cm fra toppen og 7cm fra siden.

Først bruker jeg strykejernet på de for å få de til å feste seg litt bedre til stoffet....

...så fester jeg de med søm etterpå....

Nå skal du renskjære stykket. Da følger du kanten på fremstykket hele vegen.
Nå er fremstykket,vatten og bakstykket like store. Hurra, du er godt og vel halvveis....
Nå skal du skjære/klippe 2 remser i en annen farge
enn fremstykke. Remsen skal være ca 33cm lang og 5cm bred.
Nå skal du legge remsen kant i kant med fremstykket. Rette mot rette. Her ser du at jeg har brukt HELE foten til sømrom.

Altså, en remse på hver kant av stykket. Slik skal det se ut når du har gjort den jobben :-)

Ta den ene kanten av remsen, den kanten du ikke har sydd,brett inn ca 1/2cm. STRYK!!!
Gjør dette på begge remsene.
Nå stryker du, fra retten på stoffet, over kanten du har sydd.
Brett den over til vrangen. Ta kanten(som du har stryki) og legg over sømmen (som du festet
remsen med) og sy på fremsiden.
Jeg klarte det kunststykket å dra strykejernet over blomstene, så de smeltet.
Derfor er det ny pung med nytt stoff.
Her ser dere foran (venstre bilde) og bak (høyre bilde) når dere har sydd fast remsen.
Nå har du festet remsene og må renskjære endene.
Endene skal flykte med stoffet.
Nå skal vi sy GLIDELÅS!!!!!!!!!!!!!!

Åpne glidelåsen, legg remsen helt opptil glidelåsen. Her ser dere at jeg har brukt en fot som har overtransportør, men her kan dere bruke vanlig fot eller en glidelåsfot.
Sy sakte, og pass på at stoffet ikke glir vekkf ra foten. Bruk gjerne nåler til å feste med. Etter første søm (tett opptil glidelåsen) sy så en søm litt nedenfor, for å feste glidelåsen bedre på baksiden.

Slik skal det se ut etter endt syglede med glidelås...HEHE!!!

Nå skal vi sy andre delen av glidelåsen. Samme fremgangsmåte som første del, men her skal du lukke glidelåsen først, passe på at remsene flykter kant-i-kant på hver sin side, feste med nåler, åpne glidelåsen og sy som vist over.

Når den jobben er gjort, skal sminkepungen se slik ut!!!!

Nå skjærer/klipper du to firkanter på 3inch(ca8cm). Først bretter du de en gang. STRYK!!!

Så bretter du de en gang til. STRYK!!
Nå vrenger du pungen,vranga ut, VIKTIG:åpner glidelåsen slik at den er ca midt på toalettmappen,nå har du vranga ut. Legg en trekant med sårkanten kant-i-kant med mappen. Spissen skal være midt på glidelåsen. Finn midten av mappen...
...legg midten av mappen på midten av glidelåsen...

...sy tvers over mappen med rettsøm,klipp bort glidelås, så kaster du for med sikksakk. Dette gjøres på begge sider av mappen.

Nå skal vi sy en søm fra bunn og opp på siden. Lag en trekant fra spissen i sømmen og nedover på mappen. Sett en nål for å holde på plass. Mål så fra spissen og ca 2inch (4,5cm) ned, bruk linjal. Sett en strek tvers over. Dette gjøres med alle fire sidene. Huff, dette følte jeg ble litt vanskelig å forklare. Håper bildene viser hva jeg mener.
Nå skal du sy over streken du har tegnet, klipp bort trekanten og kast for med sikksakk søm.
Slik blir den seende ut på vranga.
Nå kan du vrenge mappa....
VOILA!!!!!!
Grattis, du har klart å lage en toalettmappe....

Takk for følge :-)

 

50 kommentarer:

  1. Altsååå.... du! Det hjelper ikke!!! *fnise* Men jeg hopper gjerne på forslaget om "byttejobbing", - for strikkepinnene er jeg på go'fot (eller go'hånd) med ;)
    Men takk for at du lærer bort, - det er sikkert mange som iler til og henter både stoff og tråd nå. :)
    Ha en flott stoff-dag! :)

    SvarSlett
  2. Så flink du er til å forklare Sissel:)) Hadde jeg ikke kunnet sy, ville jeg hatt stor glede av forklaringen samt bildene dine. Håper det blir mange som vil bli venn med symaskinen, for det er moro.

    SvarSlett
  3. Dette er jeg med på. Skal finne stoff og klippe til og kose meg med dette. Stas. :)

    SvarSlett
  4. Jeg vil også være med, bare ikke i dag. I morgen kanskje. Må jeg ha vatt? Er det for å få pungen mer stødig? Kan jeg da heller bruke et kraftigere stoff? Surrer rundt i hodet, for kanskje kan jeg prøve meg uten å være avhengig av å komme meg på butikk eller no.

    SvarSlett
  5. Kjempeflott forklaring, gleder meg til fortsettelsen :o) Tror jeg skal prøve å sy meg en sånn, men det får vente noen dager.
    Ha en strålende kveld!

    SvarSlett
  6. Så lærerikt og snilt av deg altså..Jeg syns alt var greit forklart helt fram til siste forklaring : "... Sømmen
    du laget da du festet remsen. Sy over denne kanten med rettsøm fra vrangen."
    Hvis man da syr en rettsøm som vil vise på framsiden som en slags stikkning,...Da henger jeg fortsatt med,hvis ikke...datt jeg av akkurat der :p Ellers tydelig og god forklaring for en amatør som meg,takke-takk :-)

    SvarSlett
  7. Kjære Sidsel. da har jeg forandret litt på teksten. Det vil bli enklere å forstå når det kommer flere bilder...

    SvarSlett
  8. Ååå jippii,jeg henger fortsatt med jo :-)
    Tusen takk skal du jammen ha Sissel..
    Kjempespent på om jeg kan forstå resten også, for da er det jammen håp for meg også *tihi*
    Så vil jeg teste det ut en annen dag :)

    SvarSlett
  9. Jammen, dette var jo et instruktivt kurs. Trenger vel ikke å ha presetasjonsangst du! Jeg har en utfordring på min blogg; skriv og illustrer litt om hva som inspirerer deg til dine syprosjekt.

    SvarSlett
  10. Spennende! Jeg følger med på sidelinja.
    Men dette kan jeg takket være deg. :-)
    Lykke til videre!

    SvarSlett
  11. Kjempefin forklaring, og jeg har allerede prøvd. Det jeg ikke skjønner, er hvordan lukkekanten ser så fin ut på begge sider. Hvordan du treffer på riktig sted på baksiden, når du syr fra fremsiden. der stopper det opp hos meg :)

    SvarSlett
  12. Vel Bente, å treffe på riktig sted krever nok litt trening:-)
    Men hvis du legger bretten slik at den dekker akkuratt sømmen på vranga, så skal den faktisk se pen ut når du syr den på retta. Noen ganger syr jeg den også fra vranga. Bruker man nåler synes jeg ikke jeg treffer så godt. Men syr man sakte og følger med bak, synes jeg det går greit.Husk å STRYK når du har brettet den over. Hvis du vil, kan du også sy den delen for hånd!!
    Man behøver ikke bruke vatt, men vatten gjør pungen stødigere og "fyldigere". Og en bedre effekt av quiltingen. Så hærlig at dere stiller spørsmål:-)

    SvarSlett
  13. Gleder meg til å se den ferdig, og jeg får lyst til å sy sminkepung! Blir inspirert av deg.... Det er så godt å se hvordan ting kan gjøres enkelt og så fint!

    SvarSlett
  14. Så fint at du legger ut sånne fine forklaringer, Sissel ! Kjempeflott ! Gleder meg til flere sånne, og nå fikk jeg lyst til å sy sminkepung, skal jeg si deg ! Ønsker deg en koselig helg med masse sying (og flere flotte forklaringer ?? Hihi.. :)Klem

    SvarSlett
  15. Så koselig toalettveske.
    Kanskje jeg skal lage en slik...eller flere :) i helga. Er i småsømmodus. God helg.

    SvarSlett
  16. Utrolig god forklaring du har laga her.

    SvarSlett
  17. Tusen takk for at du tok deg tid til dette. Gleder meg til å starte å sy nå.

    SvarSlett
  18. Jippiiii, jeg har sett "lyset" *fnis*
    Jeg har ikke sydd den,men har en lignende liggende som mangler de "kantene" og glidelåsen.
    Og nå ser jeg akkurat hvordan det skal gjøres *nikke*
    Jeg også "hang litt fast" i det Bente over her,
    lurte på...
    Men etter din forklaring,skjønner jeg JIPPIII
    Tusen tusen takk Sissel *bukker pent* :-)

    SvarSlett
  19. Hei ! Denne var snedig ja ;o) Har aldri sydd dem slik ,men denne var smart --------
    Skal sy den helt sikkert TAKK TAKK
    GOD HELG :o)

    SvarSlett
  20. Takk for flott sykurs:) Trur eg skal prøve meg på denne.

    SvarSlett
  21. Så utrolig lekker den pungen ble. Jeg likte godt måten du sydde i glidlåsen (det hadde jeg nok ikke tenkt på selv), så den ideen tar jeg med meg videre.

    SvarSlett
  22. Tusen takk for en superfin tutorial.
    Denne må jeg bare prøve å lage.
    Du lager så mye fint, og inspirerer stadig...

    sen søndagsklem
    HegeT

    SvarSlett
  23. herlig måte og forklare på kommer sikkert en fra meg snart også. takk for at du deler mønster og med så god forklaring...

    SvarSlett
  24. Åååå, tusen takk!!! Ei sånn må eg prøve å lage ein gong!!

    SvarSlett
  25. Kjempefin forklaring! Og masse fint i bloggen din. Jeg trenger en mappe til Promarkerne mine, så da spørs det om jeg ikke burde sydd meg en slik mappe.

    Tusen takk for koselig kommentar i bloggen min. Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  26. Tusen takk for en super forklaring! Jeg har nå prøvd den ut, og mappene ble kjempefine. Blir nok flere slike. :) Jeg har litt angst med en gang det skal inn en glidelås, men det er da egentlig ikke så vanskelig...

    SvarSlett
  27. Jeg er helt ny i "sy-land", har akkurat kjøpt meg en brukt symaskin, og har masse å lære, og det er så fantastisk at det finnes sånne som du som lager slike lettfattelige forklaringer med bilder og det hele. Tusen takk!

    anita

    SvarSlett
  28. Tusen, tusen takk for kjempefin forklaring! Du forklarer så greit og har så fine bilder til. Denne gleder jeg meg til å sy!

    SvarSlett
  29. Så bra tut, Sissel! Og fin blogg ellers også.

    Hilsen

    Leanne fra Sykroken

    SvarSlett
  30. Mulig jeg er litt blind, men står det lenge på glidlåsen der?

    SvarSlett
  31. Kære Sissel.
    Tak for din søde kommentar i min blog :-). Det er altid dejligt med nyt besøg.
    Uha, jeg tror, du kunne lokke mig til at bruge min skønne symaskine mere, når jeg ser dine flotte vejledninger. Boksen/penalhuset skal jeg prøve at sy næste gang med din metode i enderne. Blot tror jeg, at jeg vil forsøge at sætte en lille lukkekant udover de indre sømme for at gemme dem. Måske bliver det for kluntet - det vil tiden vise.
    Tak for megen inspiration :-).
    Kram
    Anne-Mette

    SvarSlett
  32. Tusen takk for flotte instruksjoner! Nå har jeg sydd 3 toalettmapper med matchende sminkepung! Har brukt tynn voksduk fra Jysk som bakstykke. Da tåler de litt søl, og er lette å tørke av inni.
    Du har forresten en flott blogg! :-)

    Adventsklem til deg, å god jul!

    Hilsen Hanne

    SvarSlett
  33. Tusen,tusen, takk for at du orker å legge inn bilder og hele hele fremgangsmåten for å lage sminkepungen. Nå er det bare å sette i gang å sy - jeg ble inspirert:))
    Kjempefin blogg, forresten!!

    SvarSlett
  34. Knallfin forklaring og flotte bilder for firkantmappe!

    Klem fra Eva Mari :)

    SvarSlett
  35. JAAA, jeg klarte det!
    Utrolig fornøyd. TUSEN TAKK! :)

    SvarSlett
  36. Jippi! nå er endelig denne toalettmappen et faktum. :)
    Selv om den ikke ble like fin og velgjennomført som din, er den i allefall et faktum :)
    Tusen takk for strålende veiledning :)
    Kommer du snart med flere "små-kurs" ? Jeg er veeeeldig interessert ; )

    Klem fra Silje Nikoline.

    SvarSlett
  37. Jeg er veldig klar for et kurs til Sissel. Hilsen Lotte Martens ;)

    SvarSlett